هفته گذشته مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی آب پاکی را روی دست شرکت‌های پرداخت الکترونیکی ریخت که اگر آنها از ۱۵ آبان ماه تراکنش‌های مربوط به USSD را از کانال پیوند انجام ندهند، مشمول جرایم سنگین می‌شوند، این در حالی است که براساس بررسی عملی انجام شده بسیاری از سرشماره‌های USSD تا لحظه نگارش این گزارش، اقدام به ارایه خدمت به شماره‌ها و کارت‌های بانکی که در پیوند ثبت نشده‌اند، می‌کنند.

این موضوع را با چند تن از مدیران شرکت‌های پرداخت الکترونیکی و شاپرک مطرح کردیم که نهایتا مشخص شد ابهاماتی جدی در دیدگاه شاپرک و شرکت‌های PSP وجود دارد که نشان از نبود برنامه مشخص برای این موضوع است.

از آنجا که از این پس چنانچه شرکت‌های PSP برای انجام تراکنش ‌USSD از سامانه پیوند استفاده نکنند جرایم سنگینی برای آنها در نظر گرفته خواهد شد این موضوع را با مدیران عامل PSPهای پیشرو در این سرویس مطرح کردیم که در ادامه می‌خوانید.

 

شروع ماجرا

ابتدای امسال بود که شرکت شاپرک به نمایندگی از بانک مرکزی ابلاغیه‌ای مبنی بر اعمال محدودیت به دلیل ناامن بودن سرویس ‌USSD به تمامی ‌شرکت‌های پرداخت الکترونیکی ارسال کرد. طبق آن ابلاغیه تمامی‌ شرکت‌های پرداخت الکترونیکی موظف به تغییر روش به منظور استفاده از این سرویس شدند و قرار شد از ابتدای مهرماه امسال تغییرات اساسی در این حوزه رخ دهد؛ اما مهرماه گذشت و هیچ اتفاقی نیفتاد. البته این در حالی است که ناصر حکیمی، مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی چند هفته پیش در گفت و گو با عصر ارتباط در این خصوص گفته بود، از اول مهر سامانه پیوند عملیاتی شده است ولی مردم آن را احساس نکره‌اند. به گفته وی از ابتدای مهر رجیستری اتفاق افتاده است و از ۱۵ آبان اگر تراکنشی بدون رجیستری ثبت شود جریمه سنگین دارد، همچنین از اول دی ماه اگر بدون رجیستری تراکنشی روی دهد کانال موبایل متخلف قطع می‌شود.

این در حالی بود که در گزارش‌های هفته‌های پیشین مدیران شرکت های PSP از اعلام آمادگی به سامانه پیوند خبر دادند و اعلام کردند همه‌چیز برای متصل شدن به پیوند آماده است، اما هنوز آنها به دلایل نامشخص به پیوند متصل نشده‌اند و همین عامل را توجیهی برای جریمه نشدن بیان کردند.

به اعتقاد مدیران PSP تا زمانی که مقررات پیوند به صورت مکتوب ابلاغ نشود، آنها جریمه نمی‌شوند و همین عاملی بود که مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد.

 

قطع تراکنش‌ها، از اول دی‌ماه

ناصر حکیمی، مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی گفت: انجام تراکنش USSD خارج از سامانه پیوند از ۱۵ آبان مشمول جریمه شده و از اول دی‌ماه این خدمت برای متخلفین قطع می‌شود.

وی با اشاره به ابلاغیه شرکت شاپرک به نمایندگی از بانک مرکزی در ابتدای امسال به تمامی شرکت‌های پرداخت الکترونیکی مبنی بر ناامن بودن سرویس USSD گفت:‌ بر اساس این ابلاغیه شرکت‌های پرداخت موظف به تغییر روش به‌منظور استفاده از این سرویس شدند.

او تصریح کرد: بانک مرکزی نیز بدین منظور از اول مهرماه سامانه پیوند را عملیاتی و رجیستری آن را کلید زد، از این‌رو از ۱۵ آبان ماه امسال شرکت‌های پرداخت موظف به اتصال به سامانه پیوند و ثبت تراکنش‌های [...]

نوشته معمای قطع خدمات USSD و بی‌اطلاعی میلیون‌ها مشترک اولین بار در نود فناوری پدیدار شد.

]]>

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: